Breaking News

Anak Melayu pertama jaga Penjara Banda Hilir




  Nur Shahid Mohd Nor


TARIKH 1 Ogos 1960, genap 100 tahun usia Penjara Banda Hilir Melaka. Pada tarikh keramat itu juga, anak Melayu pertama mengambil alih pentadbiran sebagai Pegawai Penjaga Penjara daripada pegawai British terakhir yang dikenali sebagai Mr Gordan.


Nur Shahid Mohd Nor, yang ketika itu baru berusia 27 tahun dipilih memegang tanggungjawab besar menjaga Penjara Banda Hilir berdasarkan prestasi cemerlang sepanjang latihan sejak beliau mula mendaftarkan diri pada tahun 1957 dan tamat beberapa siri latihan di Taiping dan Pulau Pinang.
Sebaik saja tamat latihan terakhir untuk pegawai kadet, beliau dipilih selaku kadet pelatih terbaik di Pusat Latihan Pegawai Penjara di Pulau Pinang dan terus ditawarkan jawatan itu.

 Perbarisan tamat latihan pegawai kadet penjara

Menyingkap detik bersejarah itu, Nur Shahid, 81, mengakui beliau menerima tugasan itu dengan hati terbuka dan berjanji akan mencuba sebaik mungkin walaupun pengalamannya cukup cetek.

"Pesuruhjaya Penjara ketika itu, Tan Sri Murad Ahmad memanggil saya dan menawarkan jawatan Timbalan Komandan di Pusat Latihan Taiping, tetapi saya berterus terang mengatakan saya lebih suka bertugas di dalam penjara.



"Di sana, saya akan timba banyak pengalaman menguruskan banduan. Difahamkan, beliau menawarkan jawatan itu kepada rakan saya sebelum memanggil saya masuk kali kedua. Ketika itulah saya ditawarkan jawatan Pegawai Penjaga Penjara dan saya memang terkejut," katanya.

Era pegawai kadet yang seangkatan dengan Nur Shahid dianggap sebagai bertuah kerana ketika itu adalah zaman peralihan pentadbiran British kepada kerajaan persekutuan selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Semua jawatan penting yang disandang pegawai British diserah kepada pegawai tempatan secara berperingkat, termasuklah di jabatan penjara.

"Jika mengikut minat, saya lebih fokus kepada pegawai polis tetapi selepas beberapa kali mencuba, saya gagal dan dinasihatkan supaya mencuba di jabatan penjara. Rezeki saya baik apabila diterima dan mula mendaftar untuk latihan seminggu sebelum negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

"Itu detik bersejarah dalam hidup saya. Lebih manis, saya menerima tugas di Banda Hilir pada tarikh genap 100 tahun penjara itu dibina," katanya yang pernah menjalani kursus lanjutan khas untuk pegawai penjara peringkat Asia kendalian Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) selama hampir setahun di penjara terbesar Jepun iaitu Penjara Fuchu di Tokyo.

Nur Shahid yang sudah bersara sejak 27 tahun kini boleh berbangga kerana tempat pertama beliau bertugas itu masih kekal berdiri hingga ke hari ini. Ruang pejabat, sel dan kediaman kakitangan di situ diabadikan sebagai Muzium Penjara Malaysia Melaka.

 Gambar lama Penjara Banda Hilir Melaka

Bahkan, banyak gambar peribadinya dipamerkan di muzium itu untuk tontonan pengunjung dan rujukan generasi muda selepas muzium itu dirasmikan oleh Yang di-Pertua Negeri, Tun Mohd Khalil Yaakob di Banda Hilir, pada tahun lalu.








No comments