Breaking News

8 perisian grafik bagi menggantikan Adobe Photoshop


Memang di akui bahawa perisian Adobe Photoshop merupakan antara perisian mengedit grafik yang terbaik di dunia. Walau bagaimanapun, untuk memiliki perisian tersebut, ia mungkin memberi sedikit masalah kepada pengguna kerana kosnya. Kos untuk memilikinya mungkin dianggap mahal bagi sesetengah pengguna.

Walau bagaimanapun, jika anda seorang yang ingin mereka bentuk dan mahu menggunakan ciri-ciri yang serupa, tanpa perlu membayar kos yang tinggi, terdapat beberapa alternatif percuma bagi menggantikan Adobe Photoshop ini. Walaupun mungkin tidak sehebat Adobe Photoshop, namun ciri-ciri yang ada sudah memadai bagi mendapatkan hasil grafik yang setaraf dengan Adobe Photoshop. 10 alternatif untuk Adobe Photoshop yang anda boleh gunakan secara percuma adalah seperti berikut:



1)  GIMP



 
Mungkin alternatif percuma yang paling popular untuk Photoshop, GIMP adalah editor grafik raster sumber terbuka.
Perisian ini adalah percuma dan sumber terbuka, tetapi anda tidak akan merasakan sesuatu yang kurang daripada alat profesional. Kemuncak menggunakan GIMP sebagai pengganti kepada Photoshop adalah kedua-dua perisian itu mempunyai antara muka dan fungsi pengguna yang sangat serupa. Oleh itu, jika anda telah mempelajari reka bentuk anda dari institut yang menggunakan Photoshop tetapi tidak mampu untuk membelinya untuk diri sendiri, anda tidak akan mengalami kesukaran beralih ke GIMP.


2) Pixlr
 



 
Perisian ini berasaskan pelayar, dan tidak perlu memuat turun perisian.  

3) Canva
 

Canva adalah salah satu perisian popular yang diiktiraf oleh semua pereka dan profesional. Ia adalah aplikasi berasaskan pelayar yang menyediakan penyelesaian kepada semua keperluan pereka grafik. Digunakan oleh lebih dari 10 juta orang dan datang dengan berjuta-juta imej dan fon. 

4) Paint.NET





 
Paint.NET adalah editor grafik berbentuk freeware. Ia adalah alternatif yang sangat baik untuk Photoshop. Ia mempunyai beberapa ciri penting Photoshop yang sangat berguna kepada pereka grafik.  


5) Seashore
 

 
Seashoreperisian khusus untuk Mac OS. Dikatakan mengambil inspirasi daripada GIMP. Ia adalah yang paling sesuai untuk orang yang mempunyai pengalaman dan ingin mendapatkan kerja asas. Perisian ini berfungsi dengan baik untuk mana-mana jurugambar amatur yang ingin menyempurnakan imej dengan penyuntingan asas.


6) Krita

Krita adalah perisian grafik percuma dan terbuka. Direka terutamanya untuk animasi dan lukisan digital. Interfacenya bukanlah yang paling mesra dan oleh itu memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Oleh itu ia lebih sesuai untuk mereka yang mempunyai pengalaman. Tetapi, ia berfungsi sebagai alternatif yang hebat kepada Photoshop.

7) Inkscape
 
Inkscape adalah editor grafik vektor sumber terbuka. Perisian berfungsi dengan baik untuk membuat ikon dan tapak web. Anda juga boleh mencipta ilustrasi kartun dan logo menggunakan perisian ini. Satu kelebihan perisian ini adalah ia serasi dengan Linux

 8) Sumopaint


Objektif perisian ini adalah untuk memberikan alternatif percuma kepada Photoshop. SumoPaint mempunyai aplikasi web yang sangat berkuasa yang ada pada ciri-ciri Photoshop.

Ciri-ciri standard boleh didapati secara percuma, seperti gradien mengisi, smudge, blur, alat talian dan lain-lain. Menggunakannya secara percuma pada pelayar boleh diganggu oleh iklan-iklan popup. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mahukannya, anda boleh memuat turun versi PRO dengan membayar yuran minimum.

Perisian ini juga mempunyai komuniti seni dalam talian dengan tujuan berkongsi, meneroka, mengulas, dan menilai dan melibatkan diri dengan karya seni yang dihasilkan oleh anggotanya. Ia membolehkan anda membuka fail dari desktop dan URL anda. Ia membolehkan anda berbual dengan ahli-ahli lain dalam masyarakat dan juga menjadikannya platform untuk interaksi dan pembelajaran. 



















































 




 

No comments